All posts in Kewangan

Gaji RM 3,500 Tidak Cukup? Serius laaa

Assalamualaikum wbt

 

Minggu lepas, ada terbaca artikel dari blog Pakdi yang menunjukkan bagaimana penggunaan dan pembahagiaan gaji RM 3,500 oleh seorang pemuda. Gaji RM 3,500 tidak cukup? Terkejut juga aku, sebab angka sebesar itu tidak mencukupi untuk kehidupan sebulan, malahan negatif pula!

Dalam perniagaan, kita ada cara untuk membuat customer avatar atau ciri ciri prospek yang akan membeli servis/produk kita. Jom kita tengok sekejap ciri ciri prospek yang bakal diujikaji cara merancang kewangan dalam artikel ni.

  1. Pemuda (21-25 tahun)
  2. Fresh Grad
  3. Kerja di Kuala Lumpur
  4. Gaji RM 3,500
  5. BUJANG!

 

Masalah yang aku dapat dari analisis dan pembacaan adalah, pemuda itu tidak mempunyai prioriti, matlamat kewangan, dan kebijaksanaan kewangan dalam menguruskan kewangan peribadi dia. Itu je yang menjadikan gaji tu tidak cukup. Jika diikutkan, bagi aku, RM 3,500 adalah satu angka yang agak selesa pada awal permulaan kehidupan dan boleh dimanfaatkan untuk banyak perkara. Cuma tinggal, kita tahu atau tidak sahaja cara untuk menggunakan dengan sebaiknya. Macam pisau atau kapak yang tajam la. Sangat berguna dan bermanfaat jika diberikan kepada insan yang mahir menggunakannya, tapi hanyalah alat besi yang tidak berguna jika diberikan kepada orang yang bodoh.

Okay. Jadi, aku akan buat pembahagian duit gaji tu mengikut ‘style’ aku sendiri. Rakan rakan boleh praktis apa yang ditulis, dan berikan cadangan untuk aku mantapkan lagi perancangan kewangan ni. The more you give, the more you get alright.

Continue reading →

Nasihat Manusia Terkaya Asia Untuk Pemuda

 

Assalamualaikum wbt.

 

Hari ni, nak berkongsi dengan pembaca semua, nasihat emas dari seorang usahawan terkaya di Asia iaitu Encik Li Ka-Shing yang ada nilai aset sebanyak USD 31.9 billion. Padu brother ni. Sama sama lah kita baca dan renungi nasihat yang diberikan dan sesuaikan dengan kehidupan sendiri.

 

Andaikan gaji kita RM 2,000 sebulan, sepatutnya kita boleh hidup dengan agak selesa untuk permulaan. Bahagikan kepada 5 dana berbeza. Yang pertama RM 600, yang kedua RM 400, yang ketiga RM 300, yang keempat RM 200, dan yang dan yang kelima RM 500.

 

Baik. Jadi, mari kita lihat apa yang patut kita buat dengan dana dana ni. Continue reading →

Saka Graduan Baru Bekerja, dan Cara Menghalaunya

 

Saka yang menghantui uuu

 

Assalamualaikum wbt

Apabila memasuki alam pekerjaan ni, aku dapati ada beberapa kesilapan fatal yang biasa dilakukan oleh orang muda khususnya graduan yang baru sahaja mula bekerja. Kesilapan ini aku gelar sebagai saka kerana sifatnya yang akan mendiami benak pemikiran sampai bila bila sehinggalah dijampi atau dihalau para ustaz. Biasalah, baru rasa duit sendiri yang didapati dari penat lelah bekerja kan. Walaupun gaji yang dinikmati sama atau kurang daripada nilai biasiswa semasa belajar, tetapi perasaannya lain macam. Rasa macam dah dewasa dan lebih menghargai duit tu haha.

Tanpa sedar, golongan muda seperti aku mudah melakukan kesalahan kewangan dan kebiasaannya masalah ini akan membawa kepada gejala kewangan yang serius pada masa depan kelak. Sebagai contoh, mereka tidak mencatat perbelanjaan harian, tidak mempunyai matlamat kewangan peribadi, tidak mengawal tabiat berbelanja, tidak mempunyai pengetahuan asas pelaburan, tidak membezakan aset/liabiliti, tidak tahu prioriti perbelanjaan, malas menuntut ilmu, berlagak sombong, dan mudah terikut dengan kata-kata orang lain.
Continue reading →